Spotify fejrede 10 år i Danmark

Spotifys 10-års jubilæum fejres på årets SPOT Festival med et seminar, hvor branchen samles for at diskutere streamingtjenestens effekt på industrien, lytterne og musikken

Seminaret fredag formiddag bød på endnu en fyldt sal, hvor musikbranchen samles for at diskutere Spotify i anledning af deres 10-års jubilæum i landet. Fokusset var på pengene, og på hvordan Spotify har ændret musikbranchen.

Der er sket en ændring i musikmarkedet, og moderator Jesper Bay fremlægger kølige tal, der viser, at den digitale omsætning i dag udgør 92,7 % af det danske musikmarked (IFPI 2020). Spotify har haft stor indflydelse på brugernes musikforbrug og musikselskabernes omsætning. Deres indkomst er halveret i forhold til, hvad de omsatte for, for 20 år siden. Nedgangen har tvunget branchen til at retænke distribution, hvordan musik bliver skabt, og hvordan det kan sælges.

”Spotify har ændret alt ved, hvad musik er – eller er i gang med det. Der er i dag en ny måde at skabe værker på,” fortalte Anders Reuter, Ph.d. i musikvidenskab, og forklarede videre, hvordan de digitale platforme gør, at musikken aldrig rigtig er færdig. Man kan altid rette, uploade igen og så videre. 

Det gør også, at man kan teste markedet på en anden måde end tidligere. Et album skal ikke nødvendigvis være færdigt og sælges fysisk. I dag ser vi Kanye West udgive et album fra den ene dag til den anden, mens han fortsat redigerer i musikken. Der kan altid tilføjes en artist, som giver sangen et nyt liv, som Beyoncé gør på ’Savage’ og Ariana Grande på The Weeknd’s ’Save Your Tears’.

Spotify og streamingtjenesterne har haft stor effekt på industrien, og Reuter uddyber, at ”der er sket et skift i måden vi lytter på. Vi lytter ikke efter genre længere, men efter en sammenhæng.” 

Skiftet er sket i takt med, at musik er blevet mere tilgængeligt. Vi hører musik hele tiden. Mens vi går, cykler, er på restaurant og så videre. Derfor vælger vi playlister, der passer til vores aktiviteter og humør. Spotify har derfor også magten til at vælge hvilke sange, der kommer på hvilke playlister – og hvem der derved får muligheden for succes.